Blog

Fruites dessecades? I tant que sí!

12 desembre 2017

Constantment ens arriben missatges que insisteixen en la importància de consumir fruita. Cal prendre’n quatre o cinc peces cada dia, com si fossin pastilles per millorar la nostra salut. Verdes, vermelles i grogues, com ens agraden les fruites. Fruites a tort i a dret. Fruites i més fruites! D’acord, però i les dessecades? Panses, orellanes, figues, prunes… Són beneficioses o bé són perjudicials per estar deshidratades? Ara t’ho expliquem, però anem per parts, com diria en Jack l’Esbudellador.

Com que tenen poca aigua, concentren més nutrients: minerals ideals per a nens i gent gran, entre els quals predominen el calci (n’hi ha per donar i vendre a les fiques seques i les panses), el potassi i el ferro (orellanes i figues seques), a més de la provitamina A i les vitamines B1 (tiamina), B3 (niacina) i E. Amb un grapat al dia obtindràs la ració que cal.

Si t’has posat a dieta, l’efecte saciant de les fruites dessecades serà un bon alia: n’hi haurà prou amb menjar-ne poca quantitat per sentir-se tip@. Un estudi científic va demostrar que consumir prunes abans d’un àpat fa que després les persones mengin menys.

Però ves amb compte, amiguet@: les fruites dessecades també poden ser un bon recurs per guanya pes. Quina contradicció, no? I això com es menja? Doncs afegint-ne en alguna recepta ―un puré, per exemple―, per sumar-hi calories i nutrients sense necessitat que el plat augmenti de volum.

Presenten una elevada quantitat de fibra soluble. Per tant, són laxants i permeten que el sucre es vagi alliberant a la sang poc a poc. Perquè et facis una idea: de cada 100 grams de panses, 5 són fibra, i 18 en el cas de les prunes. Com diu la cançó, aniràs lleuger@ com la brisa, ai, ai, ai…

T’encantaran si ets un llaminer healthy, ja que els seus sucres són naturals, i això és molt més sa que qualsevol llaminadura amb sucres afegits. Per exemple, si prepares un puré de dàtils i de panses, obtindràs la humitat, el sabor i el color que t’agraden sense necessitat de tirar-hi edulcorants, que aporten massa calories i pocs nutrients.

Són font d’antioxidants. De fet, un estudi científic assegura que les figues i les prunes seques presenten uns compostos fenòlics molt beneficiosos per a la salut. És a dir, que t’ajuden a viure més i millor.

Els esportistes les aprecien perquè els ajuden a recuperar-se després d’un esforç intens, i els hipertensos les tenen sempre a l’abast pel seu baix contingut en sodi. Qui té agulletes?

Com que es comercialitzen a trossets petits, com si fossin uns snacks, és fàcil fer una queixalada en qualsevol moment del dia i a qualsevol lloc. Fins i tot pots substituir una de les teves peces de fruita diàries per una ració de fruites dessecades.

Però també les pots fer servir en gairebé qualsevol recepta, gràcies a la seva versatilitat. En un guisat (et sona un pollastre guisat amb panses?) o en un estofat (què et sembla un conill amb prunes i orellanes?), en una amanida, en un plat de pasta, en una salsa per a carn, en una coca… La veritat és que donen molt de si.

T’hi podràs resistir, ara que saps com en són, de sanes?

Entrades relacionades

Blog
Tres sopars estiuencs i saludables.

Tres sopars estiuencs, saludables i fàcils

Blog
Picoteo mañanero

Pica-pica matinal saludable i en un tres i no res

És necessari inciar la secció

o amb la teva adreça de correu electrònic

There has ben an error please try again later